Máte-li naftový motor, jistě už jste někdy slyšeli o filtru pevných částic nebo také DPF filtru. Tyto filtry jsou zcela klíčové nejen pro nejen pro ekologický provoz naftových motorů, ale nově se stále více používají také u benzinových aut. Motory jsou totiž typické tím, že mohou vytvářet miniaturní částice popílku, které ale velmi škodí přírodě i veškerým živým organismům. Mohou do těla snadno prostoupit dokonce i přes kůži a uvnitř těla mohou spouštět škodlivé procesy.
Zanášení DPF
Nezřídka se ale stane, že vám v servisu řeknou, že potřebujete repas DPF. Je to proto, že je váš filtr zanesený a je třeba jej vyměnit. Obvykle však není potíž v samotném filtru, ale nastává během spalování, které nefunguje dostatečně. To může být dáno nefunkčností některé části motoru nebo také čistotou a kvalitou pohonných hmot. Příčinou však může být i nevhodný způsob jízdy a další faktory. Pak se začne filtr zanášet a je třeba jej vyměnit.
Čištění filtru
V dnešní době se využívají různé metody na čištění ucpaných částicových filtrů. Obvyklé je například mokré čištění, kdy se filtr naplní speciálním rozpouštědlem sazí. Zde je vysoké riziko poškození při opětovném nainstalování, je tedy klíčové, aby byl předtím filtr skutečně dokonale vysušen. Další běžnou metodou je ultrazvukové čištění, které je v tomto směru bezpečnější, ale i tak je třeba filtr dostat z vozu ven a pak ho opět vložit zpět. Někdy proto může být lepší pořídit filtr pevných částic kompletně nový. Filtr pevných částic cena je různá, ale počítejte, že málo to nebude. Je proto lepší se spíše vyhnout problémům než řešit následné potíže.
Klíčové je však vědět, že čištěním se řeší pouze následky, ale ne příčina zanášení. Dříve než tedy budete s vozem opět jezdit, bylo by dobré zjistit, proč se vůbec filtr zanáší a jak se tohoto problému zbavit.