Co Čech, to kutil. A protože mnoho Čechu se za šikovné kutily považuje, projevuje se to i v doma prováděných opravách automobilů. V praxi se ale často ukáže, že zdánlivě jednoduchá oprava auta není až tak jednoduchá a je lepší využít profesionální autoservis. Odborníci ze sítě ProfiAuto Service proto připravili seznam pěti nejčastějších chyb, kterých se dopouštějí majitelé vozidel při svépomocných opravách.
Na základě online příruček dělají řidiči opravy bez potřebné přípravy, zkušeností a bez specializovaných nástrojů, které jsou při mnoha opravách nezbytné.
Výměna rozvodového řemene
Vyměním rozvodový řemen, a ještě k tomu ušetřím. Domácí opraváři by si ale měli uvědomit, že pokud není řemen správně nasazen, tak je namísto úspory čeká pěkně drahá oprava. Nesprávné nainstalování řemene může vést k trvalému poškození motoru, což je velmi vážný a nákladný problém.
Výměna tlumičů
Zde už naštěstí i online příručky uvádějí, že jde o složitější úkol, který vyžaduje jak znalosti, tak i vybavení. Po výměně tlumičů je nutné zkontrolovat geometrii a správné vyrovnání kol. Pokud to opravující kutil neudělá, tak v nejlepším případě se prvky řízení, odpružení a pneumatiky opotřebují nerovnoměrně nebo rychleji. V horším případě se auto začne během jízdy houpat ze strany na stranu nebo prokluzovat. U některých modelů je také třeba znát zvláštnosti, které výměnu doprovázejí. Například u některých hatchbacků se dá k zadním tlumičem dostat až po odstranění čalounění v kufru. Zkušený mechanik při výměně posoudí stav jednotlivých montážních prvků, ložisek, nárazníků a krytů. Jejich špatný stav totiž může přispívat ke zkrácení životnosti vyměněných tlumičů.
Výměna kol a nastavení senzoru TPMS
Další past čeká na kutily podle odborníků z ProfiAuto při výměně kol a nastavení senzorů tlaku TPMS. Pokud chce mít řidič dvě sady ráfků s pneumatikami, tak je nutné, aby každý z nich měl své senzory. To je však velmi drahé. Řidiči si ale přesto, že je to nezákonné, instalují normální ventil. Zákon totiž vyžaduje, aby řidič dostal varování o nízkém tlaku v pneumatice, takže pokud nejsou senzory nainstalovány, budou hlásit chybovou hlášku.
Elektronika a elektrické systémy
Řidiči také zkoušejí různé návody, které řeší opravy související s elektronikou a elektrickým systémem. Kontrolky v autech a chyby zobrazené na palubním počítači nejsou úkoly pro internetový vyhledávač. To, že se některému našemu známému podařilo z takového návodu svůj problém vyřešit, ještě neznamená, že stejný postup bude fungovat i pro naše auto.
Výměna baterií
Přestože řidič si koupí baterii vhodnou pro svůj model auta, je třeba si uvědomit souvislosti. Automobil musí totiž s novou baterií naplno spolupracovat. Některá auta zvládají toto propojení samy, ale u jiných je třeba vše nastavit pomocí počítače. Pokud k tomu nedojde, tak nám například systém Start-Stop nebude správně fungovat nebo se nová baterie rychle vybije.