V titulku uvedená otázka je takřka obdobou hamletovské otázky: „Být, či nebýt?“ Pokud budete diskutovat s příznivci motorismu, pravděpodobně budete brzy zavaleni argumenty zastánců i odpůrců daného řešení, takže se k jednoznačné odpovědi stejně nedostanete. Následující text si proto podobné ambice neklade, ale snaží se svého čtenáře seznámit s přednostmi a zápory automatických i manuálních převodovek.
Manuální převodovka je levnější, ale automatická může přinést nižší spotřebu
Je třeba konstatovat, že Evropané si více potrpí na manuální převodovky, kdežto Amerika nebo Asie již spíše věří na automatické. Také u nás však ještě stále přetrvává mínění, že zvládnutí ručního řazení patří k důležitým charakteristikám dobrého řidiče. Podobně jako v jiných oblastech lidské činnosti budou patrně při rozhodování, zda upřednostnit manuální nebo automatickou převodovku na jednom z předních míst zmiňovány peníze. Zde zastánci manuální převodovky často vystupují s argumentem, že je s ní spojena nižší cena i nižší spotřeba paliva. Kdežto s prvním tvrzením lze souhlasit, u spotřeby se situace postupně mění. Automatické převodovky dnes disponují větším počtem převodových stupňů, díky čemuž jsou schopny udržet motor déle v optimálních otáčkách. Nižší otáčky navíc snižují hlučnost vozidla.
Manuální převodovka ponechává řidiči pocit moci nad vozidlem
Automatické převodovky jsou ideálním řešením pro řidiče, kteří si příliš nevěří, případně se nechtějí neustále obtěžovat řazením. Na druhou stranu je třeba pamatovat na to, že automatické převodovky mohou mít někdy sklon řadit v nevhodných momentech, přičemž to ještě zabere poměrně značné množství času. Ve snaze šetřit palivo mohou některé automatické převodovky řadit častěji, což může posádka vozidla tehdy, když neumí být převodovka hladka, vnímat rušivě.
Řidičům se může dostat celé řady rad, které řešení je lepší. Měli by ale vždy mít na paměti, že automatická i manuální převodovka s sebou nese svoje pozitiva a negativa, takže vybírat je třeba hlavně podle jejich individuálních preferencí.