Premiéra nového elektrického modelu e-up! od Volkswagenu se blíží. Bude se konat již za pár dní na autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu. Co výrobci garantují a jaké jsou parametry tohoto elektromobilu?
Vyšší dojezd, rychlejší nabíjení
Nový nabídne dojezd v běžném provozu až 260 km, a to díky lithium-ion baterii, jež má kapacitu 32,3 kWh. Spotřeba by měla dosahovat okolo 11,7 kWh/100 km. S náklady na 100 km se dostaneme na 49,60 Kč (s cenou 4,24 Kč za 1 kWh). Způsobů nabíjení baterie je více. Prvním je připojení nabíjecího kabelu se síťovou vidlicí k běžné domovní elektrické zásuvce, což potrvá od šesti do deseti hodin. Další možností je přikoupení tzv. „wallboxu“, který zkrátí dobu nabíjení pod šest hodin (Wallbox je k zakoupení u prodejce za 350 eur, v přepočtu cca 10 tisíc Kč). Nejrychlejším způsobem je ale nabíjení stejnosměrným proudem na veřejných nabíjecích stanicích. S rychlonabíjecím systémem CCS, který je součástí výbavy, vám postačí k nabití 80 % baterie 30 minut. Při stejnosměrném proudu (DC) o výkonu 40 kW potrvá nabíjení 60 minut.
Úsporný režim
Před volicí pákou naleznete dvě tlačítka, která vám pomohou k delšímu dojezdu. Jedná se o programy Eco a Eco+. První z nich snižuje výkon motoru na 50 kW, snižuje výkon klimatizace a upravuje reakce na sešlápnutí pedálu plynu. Eco+ je úsporný režim pro nouzovější situace. Klimatizace je vypnutá a výkon motoru dosahuje jen 40 kW.
Smartphone a e-up!
Díky aplikaci „Maps + more“, která funguje v kombinaci s portálem Car‑Net e‑Remote, si můžete naprogramovat čas nabíjení nebo si dálkově nastavit klimatizaci, což dokáže potěšit především v horkých letních dnech.
Šetrnější k přírodě?
Podle výrobců by měl být nový elektromobil také více ekologický. Otázka ekologie je ale závislá na skupině parametrů. Na našem území totiž proud dodávají v převaze tepelné elektrárny, které do ovzduší vypouštějí více škodlivin než běžný osobní automobil. Proto se dá mluvit o větší ekologičnosti např. v Norsku, kde jsou rozšířené vodní elektrárny.